امپراتور خانه‌دار

محبوب‌ترین برند زنان خانه‌دار چگونه شکل گرفت؟

نام مارتا استوارت نه در میان کارآفرینان عرصه صنعت و تکنولوژی، که در میان زنان خانه‌دار زبانزد است. در مجله و وب‌سایت او هر آنچه خانه‌داران در جست‌وجویش هستند پیدا می‌شود. 

 از دستور پخت کیک و شیرینی گرفته تا فروش مبلمان خانه و شیوه کاشت سبزیجات و گیاهان. هرچند نام برند او در فهرست ثروتمندترین برندهای جهان جایی ندارد، اما مارتا یکی از میلیاردرترین‌های عرصه خانه‌داری در دنیاست. 

برند او که از آغاز هم قصد جلب‌توجه مشتریان خاص خودش را داشت، توانست با گذر از فرازونشیب‌های فراوان به دل زنان خانه‌دار راه پیدا کند. به گفته مجله فوربس، ارزش این برند 2 میلیارد دلار است.

مارتا در آغاز جوانی خانه را به مقصد نیویورک ترک کرد و در آنجا مشغول به کار در آشپزخانه یک رستوران شد و بعد از ازدواج، به کمک همسرش توانست اولین کتاب آشپزی خود را چاپ کند.

 چندی بعد، استوارت مجله‌ای با نام «سبک زندگی مارتا» راه‌اندازی کرد و در آن از زیروبم خانه‌داری و نحوه دکوراسیون مبلمان و تزیین کیک و غذا نوشت. خودش در این باره می‌گوید: «عاشق مجله‌ام بودم و علاقه داشتم تمام محتویاتش را خودم بنویسم. 

به کار نویسندگان زیاد ایراد می‌گرفتم و می‌خواستم همه‌چیز عالی باشد. کار را متعلق به خودم می‌دانستم. به گمانم هیچ‌کس در رسیدنم به موفقیت کمک چندانی نکرده بود و این خودخواهی کار دستم داد.

 درست زمانی که خودم را شکست‌ناپذیر می‌دیدم، ناکامی به سراغم آمد و امپراتوری‌ام فروپاشید. باور نداشتم شکست به من روی آورده باشد، اما زمانی که در آستانه 

ورشکستگی قرار گرفتم، به‌ناچار با آن مواجه شدم.»

زمانی که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار مجله سرمایه‌اش را از کار بیرون کشید، مارتا که حاضر نبود از ریخت‌وپاش‌های کسب‌وکارش کم کند، با سختی زیادی مواجه شد. او کم‌کم نتوانست حقوق کارکنان و نویسندگان را بدهد و به دنبال رفتار خشونت‌آمیزش با یکی از سردبیران، سیل شکایت‌های دادگاهی به سمتش هجوم آورد. او که در آستانه ورشکستگی قرار داشت، نتوانست از خودش علیه دعاوی دفاع کند و به پنج ماه حبس محکوم شد.

«وقتی کسی صاحب قدرت، شهرت و پول باشد، اطرافش هم پر می‌شود از افراد چاپلوس. کسانی که بی‌دلیل او را بزرگ می‌کنند و از او بت می‌سازند. روزی به خودش می‌آید که مقام والای کاذبش را باور کرده و دیگر از آن جایگاه پایین نمی‌آید. 

من هم آن همه قدرت را باور کرده بودم. وقتی عکسم تیتر یک مجلات زنان بود و وقت نداشتم به همه مصاحبه‌ها پاسخ مثبت بدهم، باور داشتم که در اوج موفقیت قرار دارم و نسبت به شکست رویین‌تن‌ام. اما یک انسان باید بداند هیچ‌وقت از لغزش مصون نیست و یک رفتار نادرست، حتی کوچک و جزئی، می‌تواند قصر رویاهایش را در آستانه نابودی قرار دهد.»

مارتا بعد از بیرون آمدن از زندان با کمک همسرش بار دیگر وب‌سایت خانه‌داری را راه‌اندازی کرد. او آیتم فروش محصولات خانگی را به کارش اضافه کرد و این‌بار در تمام تصمیم‌گیری‌ها به مشاوران مالی‌اش توجه کرد. او که یک‌بار به سخت‌ترین شکل ممکن با درماندگی در کسب‌وکار مواجه شده بود، این‌بار غرور را کنار گذاشت و رویه تازه‌ای در پیش گرفت.

 امروز وب‌سایت و مجله او بار دیگر در فهرست برترین‌های خانه‌داری قرار دارد.«گاهی انسان‌ها تا لبه پرتگاه می‌روند، اما نمی‌افتند. غرور من عمیق‌ترین پرتگاهم بود و من نه‌تنها تا آستانه‌اش پیش رفتم که تاریکی‌اش مرا بلعید.

 شکست من از ناکامی مالی نبود، شکست من، خودم بودم. وقتی می‌خواهید کارآفرینی کنید و به جایی برسید، غرور و خودخواهی‌تان را کنار بگذارید، بپذیرید که به‌تنهایی از پس همه‌چیز برنمی‌آیید و به کمک نیاز دارید. درست است که ایده متعلق به شماست اما زمانی که آن را عملی کردید، باید آن را با دیگران قسمت کنید و به‌تنهایی برایش تصمیم نگیرید.»


منبع:  بازاریابی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد